Thursday, July 12, 2007

Emas

sorry ler kekawan dah lama memblogingkan diri ni..pc kat umah slow yang teramat laa sangatnya, pastu guna dial-up laks tu...bertambah ler slownya.

Hari ni Eida nak belajar dari kekawan pasal Emas (Gold). Tentu kekawan banyak membeli emas kan. Eida ni...tak tahu sangat cam mana nak pilih emas, ada ler 2,3 bentuk cincin tu..tu pun yang org kasi kat kita. Nak beli sendiri tak reti lagi ni....(dah besooo gini lom pandai lagi...hik hik hik)

tengok jer laaa org pakai emas cantik². Sekarang ni..baru nak belajar beli emas. Ajar skit kekawan cam na nak beli emas ni...takut jugak kena tipu ngan tokei kedai emas ni....emas pound ler, emas karat ler...emas lembut ler...lembit ler...

isk ish ish banyak jugak kategori dia eksss... antara pakar² emas yang Eida nak jemput memberi keterangan untuk Eida seperti dibawah:

mak su, maklang, Luna, Pb, Ummir

*****sapa² yang Eida tak sebutkan pun boleh jugak tolong Eida dalam perkara ni...Ilmu anda dialu² kan, timer kasih very much.

Di dari komen kekawan kat Eida ---------------------------------->

Mak Su said...
hihihi, mak su sendiri tak pandai... tapi nanti mak su try try ler
Wednesday, July 11, 2007

maklang said...
pakar emas??????maklang tak tau pulak maklang ni pakar emas!setau maklang emas yang biasa dijual tu is emas 916. Emas ni kategori keras dan senang dibentukemas sepuluh pun ada, mahal sikit dari emas 916. Biasanya kalau buat gelang dari emas ni , bila lama2 pakai , gelang boleh jadik longgar!kalau emas yang 18K tu , biasanya lama2 jadik kusamemas zhulian, maklang tak pernah beli...setakat tu aje yang maklang tau...kalau nak tahu lebih banyak lagi, kena pergi kedai emaslah kot....:)
Wednesday, July 11, 2007

RaFFLeSiA MeRaH said...
kita x leh nak jwb tag ni sbb jarang sesgt beli emas, dulu2 mak yg tolong beli, skrg dah keje pun x beli emas pun sampai la masa nak tunang ri tu pilih cincin ngan tunang kat poh kong, tu pun pilih kejap jerrr....pun x reti hal mas2 ni....
Thursday, July 12, 2007

kakLuna said...
a'ah mcm ckp maklang, biasanya emas yg dok jual tu 916 le maknanya 91.6% emas, yg lain tu bahan apa ntah nk bg dia keras. harga ikut pasaran, kalau nk menyimpan pun elok simpan emas jenis ni le sebab kalau jual balik, ada harga.emas tulen 99.99% tu org panggil emas kertas atau emas daun, tp jarang sangat la di jual..sbb rapuh sangat. emas 750 tu kalau yg ada batu..mcm cincin tunang ke..sbb apa kene 75% je emas?sebab nk ikat batu hiasan tu la.emas 916 org x buh batu sbbnya nnt batu cepat tanggal.malangnya emas ni kalau jual balik x de harga. jd kene terus pakai le ye.. :) emas yg ni harga murah sket..RM90 pun leh dpt sebentuk cincin 3 batu :)sesungguhnya akak cuma penah baca psl emas, tp bukan le pakar dan takde pun barang emas berurat2..cuma ada cincin tunang,kawin dan seurat rantai tangan murah saja
Thursday, July 12, 2007

ADIEJIN said...
Pisang Emas bibawa belayarHujan EMas di negeri OrangPasir MasWArga Emas ( macam maklang tuh )Ikan EmasItu saja yang Jin tahu pasal Emas.
Thursday, July 12, 2007

Jawapan Eida utk semua ni....:-

Maksu, maklang, Raflesia Merah, Kak Luna, Adiejin : Gitu ker pasal emas ni, apa² pun timer kasih bebanyak sudi memberi ilmu free.

7 comments:

Mak Su said...

hihihi, mak su sendiri tak pandai... tapi nanti mak su try try ler

maklang said...

pakar emas??????

maklang tak tau pulak maklang ni pakar emas!

setau maklang emas yang biasa dijual tu is emas 916. Emas ni kategori keras dan senang dibentuk

emas sepuluh pun ada, mahal sikit dari emas 916. Biasanya kalau buat gelang dari emas ni , bila lama2 pakai , gelang boleh jadik longgar!

kalau emas yang 18K tu , biasanya lama2 jadik kusam

emas zhulian, maklang tak pernah beli...

setakat tu aje yang maklang tau...kalau nak tahu lebih banyak lagi, kena pergi kedai emaslah kot....:)

RaFFLeSiA MeRaH said...

kita x leh nak jwb tag ni sbb jarang sesgt beli emas, dulu2 mak yg tolong beli, skrg dah keje pun x beli emas pun sampai la masa nak tunang ri tu pilih cincin ngan tunang kat poh kong, tu pun pilih kejap jerrr....pun x reti hal mas2 ni....

kakLuna said...

a'ah mcm ckp maklang, biasanya emas yg dok jual tu 916 le maknanya 91.6% emas, yg lain tu bahan apa ntah nk bg dia keras. harga ikut pasaran, kalau nk menyimpan pun elok simpan emas jenis ni le sebab kalau jual balik, ada harga.

emas tulen 99.99% tu org panggil emas kertas atau emas daun, tp jarang sangat la di jual..sbb rapuh sangat.

emas 750 tu kalau yg ada batu..mcm cincin tunang ke..sbb apa kene 75% je emas?sebab nk ikat batu hiasan tu la.emas 916 org x buh batu sbbnya nnt batu cepat tanggal.malangnya emas ni kalau jual balik x de harga. jd kene terus pakai le ye.. :) emas yg ni harga murah sket..RM90 pun leh dpt sebentuk cincin 3 batu :)

sesungguhnya akak cuma penah baca psl emas, tp bukan le pakar dan takde pun barang emas berurat2..cuma ada cincin tunang,kawin dan seurat rantai tangan murah saja

ADIEJIN said...

Pisang Emas bibawa belayar

Hujan EMas di negeri Orang

Pasir Mas

WArga Emas ( macam maklang tuh )

Ikan Emas

Itu saja yang Jin tahu pasal Emas.

Hafiz Jewel said...

Ok saya cuba membantu ye, berkenaan dengan emas, emas 916 adalah emas biasa yang dijual di pasaran Malaysia, ada beberapa jenis emas seperti emas sepuluh , 750, emas paun, harga setiap emas bergantung kepada kualiti (%) emas didalam logam.

Jika saudari membeli emas di kedai, mereka biasa menulis harga emas pergram, jika saudari tahu berat item itu, maka saudari bolehlah congak berapa harga emas yang saudari beli. selain harga emas, kedai pun akan charge harga upah.. pada harga upah inilah saudari boleh tawar menawar, harga emas tidak, kerana ia tetap..

Jika sekarang harga emas 916 di kedai emas adalah RM122/gms , kami di hafizjewel menjual pada harga RM105gms dann.. tanpa harga upah, datanglah melawat kami ye

regards, shahrul 0122301015

azampenaga said...

salam.nk tau tntang emas.layari www.langkahemas.blogspot.com