Wednesday, August 19, 2015

PENTINGNYA PENGESANAN AWAL TAHAP AUTISM

Image result for sign autism



Ramai diantara ibu bapa yang tidak mengetahui simptom autism, mereka menganggap itu adalah anak nakal, degil...tapi hakikatnya mereka perlukan terapi sebagai rawatan. Rawatan sangat membantu untuk hidup dengan lebih baik. Simptom autism bergantung kepada tahap keadaan autisme mungkin mereka mengalami kesukaran dalam berkomunikasi, perilaku, kemampuan sosial, pengetahuan atau pembelajaran. 

Malah ada diantaranya yang agresif seperti melepaskan kemarahan tanpa sebarang sebab di tempat awam, kesukaran berhadapan dengan warna dan bunyi yang mungkin tidak menjadi masalah kepada kanak-kanak lain. Rawatan sangat perlu kerana, jumlah pakar bagi kanak-kanak autisme di negara ini tidak ramai serta kesukaran untuk mendapat khidmat nasihat serta bayaran khidmatnya juga mahal. Bagaimanapun, ini tidak bermakna anak autisme tidak boleh dibantu untuk hidup seperti individu sihat yang lain. Ini kerana autisme tidak melibatkan kecacatan fizikal dan mereka boleh dibantu mengurus diri jika dikenalpasti dari awal.

Simptom biasa Autism :

1. Tiada babbling 
Tiada babbling adalah satu pembangunan bahasa yang penting dalam pembelajaran bahasa. Kebanyakan kanak-kanak akan babbling oleh masa yang mereka berusia setahun. Jika anak anda tidak babbling pada masa ini, ia adalah penting untuk berbincang dengan doktor anda mengenai pembangunan kanak-kanak normal. Satu lagi tanda amaran autisme adalah anak anda tidak menggunakan kata-kata. Dengan 16 bulan, kebanyakan kanak-kanak akan dapat sepatah dua kata. Apabila anak anda telah mencapai ulang tahun kedua mereka, mereka akan dapat untuk meletakkan dua perkataan bersama-sama dengan makna, seperti "Mama up" atau "mahu susu". Kehilangan bahasa ini adalah simptom yang paling jelas.

2. Lack of emotion / Tiada perasaan
Tiada perasaan adalah satu keadaan yang boleh menjejaskan cara berkomunikasi untuk berhubung dengan orang lain. Oleh itu, salah satu daripada tanda-tanda amaran gangguan spektrum autisme adalah emosi. Ini termasuk tidak tersenyum atau ketawa pada usia 6 bulan. Satu lagi tanda amaran autisme adalah anak anda bukan mencerminkan emosi oleh 9 bulan. Ini bermakna tiada senyuman atau ketawa sebagai tindak balas.

3. Tiada gerak isyarat
Bagi kanak-kanak kecil, keupayaan bahasa mereka adalah terhad, bahasa isyarat adalah satu cara penting dalam berkomunikasi mereka. Pada masa anak berusia setahun, dia dapat melibatkan diri dalam beberapa gerak isyarat seperti menunjuk, melambai atau mencapai serta akan melihat apabila kita menunjukkan objek kepadanya pada usia 1 tahun.

4. Anti sosial
Seperti yang dinyatakan, autisme adalah suatu keadaan yang mempengaruhi kemahiran sosial. Oleh itu, tanda amaran autism adalah kurang penglibatan dalam sosial. Mereka juga kurang eye contact atau bertembung mata. Satu lagi tanda amaran iaitu tidak menyukai dipeluk atau dibelai.

Menurut National Autism Society of Malaysia (NASOM), memang agak sukar mengendalikan anak autism. Tetapi ibu bapa tidak boleh berputus asa kerana intervensi awal dapat membantu anak-anak ini seperti bawa anak ke hospital bagi mendapatkan diagnosis awal tahap autisme. Mereka boleh dibantu menerusi rawatan terapi yang dijalankan oleh pakar. Selain rawatan terapi, ibu bapa dan persekitaran yang positif turut membantu merubah tingkahlaku mereka.


No comments: